طرح بومی به جای مدل چینی در سامانه خدمات مشتریان تلفن همراه

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمدامین رضایی فعال دانشجویی در یادداشتی به مساله جایگزینی سامانه بومی و دانش‌بنیان با مدل «چینی» در سامانه خدمات مشتریان تلفن همراه اشاره کرد و نوشت: دسترسی یک شرکت خارجی به طور دائمی به اطلاعات و ارتباطات تمام مشترکان آشکارا نقض حریم خصوصی مردم و بی اعتنایی به فتوای رهبری را موجب می‌شود و این وابستگی به بیرون از مرزهای کشور برای سامانه ای که قلب عملیاتی و تجاری یک اپراتور محسوب می شود و جای شگفتی دارد.

متن یادداشت رضایی به شرح ذیل است:

« در این روزهای حساس که موضوع نقض حریم خصوصی مردم از سوی رهبری انقلاب اسلامی «حرام شرعی» اعلام شده، شائبه‌هایی نیز در این خصوص در کشور ایجاد شده است.

عصر روز پایانی نخستین ماه سال ۹۷، یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور با ارسال پیامکی ضمن اشاره به بروز مشکلات احتمالی در برخی سرویس‌های خود نظیر خرید شارژ و تعویض بسته، به مشترکان اعلام کرد علت، تغییرات در سامانه جامع خدمات مشتریان در راستای ارتقا است. این اپراتور زمان دقیقی را برای رفع مشکلات احتمالی به کاربران اعلام نکرد و آنان را به صبوری دعوت کرد.

چند ساعتی پس از ارسال این پیامک، بروز مشکلات احتمالی یاد شده در قالب اختلالات جدی و گسترده در شبکه ارتباطی این اپراتور نمایان شد.

اکنون با گذشت چند روز از این ماجرا کماکان این مشکلات ادامه دارد.

یادآوری می شود که علت این پیشامد، از سوی اپراتور به وضوح، تغییرات در سامانه جامع خدمات مشتریان اعلام شد.

سامانه‌ای که با تلاش‌های صورت گرفته توسط مسئولان و کارشناسان حوزه ارتباطات کشور و بخش خصوصی به عنوان سامانه‌ای بومی و مبتنی بر دانش متخصصان ایرانی راه اندازی شد که در مدت سال‌های بهره برداری از آن همگام با پیشرفت‌های اپراتورهای تلفن همراه کشور در مسیر توسعه، توانست نیازهای داخلی این حوزه را به خوبی مرتفع و در نظرسنجی‌های مردمی در جایگاه مطلوب و رضایتمندی عمومی واقع شود.

اما نگرانی‌ها زمانی احساس شد که برخی تصمیمات اخیر درون اپراتور منجر به اقداماتی در راستای جایگزینی این سامانه بومی و دانش بنیان با مدل خارجی «چینی» شد!

این جایگزینی در شرایط امروز کشور و اجماع مسئولان ارشد نظام بر بکارگیری نرم افزارهای بومی و حمایت از کالای ایرانی، موجب خروج قابل توجهی ارز از کشور شده و اشتغال جوانان این مرز و بوم را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

دسترسی یک شرکت خارجی به طور دائمی به اطلاعات و ارتباطات کلیه مشترکان آشکارا نقض حریم خصوصی مردم و بی اعتنایی به فتوای رهبری را موجب می‌شود و این وابستگی به بیرون از مرزهای کشور برای سامانه ای که قلب عملیاتی و تجاری یک اپراتور محسوب می شود و جای شگفتی دارد.

این سامانه خارجی برای نخستین بار در بزرگترین اپراتور در ایران اجرایی می‌شود در حالی که گذراندن مراحل تست‌های امنیتی و آسیب پذیری در سطح بین المللی و حتی داخلی آن در هاله ای از ابهام است.

مهم تر آنکه در مواقع حساس و بروز بحران های اجتماعی و سیاسی احتمالی، اعمال هرگونه مدیریت با کنترل و نظارت لازم توسط یک شرکت خارجی، با توجه به توطئه‌های دائمی دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی ایران و احتمال درز اطلاعات، می تواند تهدیدی جدی برای امنیت ملی ایران باشد.»

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *